De 2e baan zonder functietitel: zo beïnvloedt mantelzorg de werkvloer

Een telefoontje naar de tandarts. Een doktersafspraak plannen tijdens werktijd.

We vinden het normaal dat je dit soort dingen tussendoor regelt. Het hoort erbij. Het hoort bij het leven. En dus pak je die ruimte als medewerker en doe je als werkgever niet moeilijk.

Maar wat als je niet alleen regeltaken voor jezelf hebt?
Wat als je ook formulieren invult voor je zieke moeder, belt met het verpleeghuis van je buurvrouw, of moet uitzoeken hoe je partner met MS vandaag nog aan thuiszorg komt?

Dan ben je mantelzorger.

En dan heb je (verkapt) een tweede baan.

Een baan zonder vaste uren. Zonder rooster. Maar wel met deadlines, hoge inzet en mentale belasting. En al het regelwerk moet tijdens werkuren, want alleen dan zijn instanties bereikbaar.

Gevolg?
👉 Een werkdag vol onderbrekingen
👉 Een hoofd dat nooit écht vrij is
👉 Een medewerker die steeds minder presteert en steeds meer op omvallen staat

Regeltaken zijn tijdvreters. En ze blijven komen.

Bij mantelzorg draait het om meer dan een oogje in het zeil houden en meegaan naar medische afspraken. Het zijn juist de regeltaken die tijd slurpen:

  • Contact met zorgaanbieders
  • Aanvragen van hulpmiddelen, vervoer of huishoudelijke hulp
  • WLZ-indicaties regelen
  • Respijtzorg organiseren
  • Eindeloos uitzoekwerk

Alles tijdens kantooruren. Tussen vergaderingen, deadlines en to-do’s door.

De gevolgen zijn voorspelbaar:

  • De concentratie daalt
  • De vermoeidheid stijgt
  • De frustratie groeit
  • En op een dag… komt de ziekmelding

Mantelzorgers verzuimen gemiddeld 10 tot 15 dagen extra per jaar.
Voor werkgevers betekent dat een kostenpost van €4.000 tot €7.000 per medewerker.

Mantelzorg is een organisatierisico.

Balans in Werk en Mantelzorg ondersteunt medewerkers én werkgevers met een praktische, bewezen aanpak.

Wat we doen:

  • We bieden medewerkers overzicht en regie
  • We nemen uitzoekwerk deels uit handen
  • We wijzen de weg in het complexe zorglandschap
  • We helpen balans vinden tussen werk en privé

Wat dat oplevert:

  • Minder verzuim
  • Meer productiviteit
  • Meer werkplezier
  • Medewerkers die blijven in plaats van uitstromen

En met succes: Annette Brueren, oprichter van Balans in Werk en Mantelzorg, won in 2024 de Freelancer of the Year Award én de publieksprijs. Een erkenning voor haar impactvolle werk op het snijvlak van zorg en werk.

Zet de eerste stap, gratis en laagdrempelig

Iedere maand organiseren we gratis online spreekuren:

  • Voor medewerkers met zorgtaken > Elke 3e donderdag van de maand om 19.00 uur
  • Voor leidinggevenden en HR-professionals > Elke 2e dinsdag van de maand om 19.00 uur

 

Klik op deze link voor meer info over het gratis spreekuur.

Aanmelden kan door op dit emailadres te klikken: info@balansinwerkenmantelzorg.nl

Ontvang een gratis factsheet

En ontvang de meest recente informatie over de wereld van de mantelzorg.

Je bent ingeschreven. Je ontvangt de factsheet in je mail.