Onbedoeld van het kastje naar de muur

HR-medewerkers sturen medewerkers vaak onbedoeld van het kastje naar de muur, denkend dat zij diezelfde medewerkers een grote dienst bewijzen.

Laatst sprak ik een HR-medewerker die helemaal op de hoogte was van het feit dat de vergoeding van de mantelzorgmakelaar is opgenomen in de collectieve zorgverzekering. Prachtig toch?

Alleen; in 9 van de 10 gevallen ben je veel te laat op het moment dat de zorgverzekeraar er aan te pas komt. Dan hebben ze al een te lange periode van structureel hoge belasting achter de rug. Dan zijn ze al bezig met zichzelf ziek melden, of ze hebben dat al gedaan. De directe leidinggevende zou dit soort informatie ook moeten kennen – en moeten bespreken met zijn medewerkers.

Het is namelijk voor medewerkers zo ontzettend belangrijk om dit soort zaken al in een heel vroeg stadium te kunnen bespreken. Als je daar op de juiste manier vroeg bij bent als HR-afdeling en als leidinggevende, creëer je als bedrijf een veilige omgeving waarin medewerkers zich gezien en gehoord voelen. En alleen dat al kan wonderen doen voor het ziekteverzuim.

Het begint met inzicht.

  • Weet je hoeveel van de werknemers naast hun werk mantelzorgtaken verrichten?
  • En wordt daarover met hen gepraat?
  • Weet de HR-afdeling wat een mantelzorgmakelaar doet en of die vergoed wordt door de zorgverzekering?
  • Voelen medewerkers zich uitgenodigd om hierover in gesprek te gaan en doen ze dat ook?
  • Heeft het bedrijf een visie op mantelzorgers binnen het bedrijf?

Als je medewerkers spreekt wanneer ze nog maar net begonnen zijn met mantelzorgen, kun je regelmatig vragen waar ze tegenaan lopen en met welke hulp zij het beste gebaat zouden zijn. Voor de een zal dat vrije dagen kunnen zijn, voor de ander hulp bij de organisatorische kant en een ander heeft wellicht behoefte aan iemand bij wie hij met zijn zorgen terecht kan.

Een lager ziekteverzuim bereik je niet met protocollen en procedures, maar met een oprecht luisterend oor in een veilige werkomgeving waarin medewerkers durven te praten over wat er speelt.

Voor een werkgever komt er best veel bij kijken om ‘mantelzorg vriendelijk’ beleid in te voeren.
Gelukkig zijn er allerlei ‘tools’ die hierbij kunnen ondersteunen.
Natuurlijk hoef je het niet alleen te doen en kun je er veel goodwill en loyaliteit mee bereiken bij je werknemers.

Interessant onderwerp? Neem vrijblijvend contact met me op via info@annettebrueren.nl
Ik wissel graag met je hierover van gedachten en ondersteun jullie graag
bij het implementeren van een ‘mantelzorg vriendelijk’ beleid.